Bij personenauto’s is elektrisch rijden ondertussen behoorlijk ingeburgerd. Op dit moment is ongeveer 36% van de elektrische auto’s in particuliere handen. De overige 64% is te vinden op de zakelijke markt. Om de doelstellingen van het klimaatakkoord te kunnen halen is het daarnaast belangrijk om ook bij de bedrijfswagens te zorgen voor verduurzaming. Gelukkig zien we dat bedrijven steeds meer willen (en moeten) nadenken over het verkleinen van hun CO2-uitstoot. Door de ontwikkelingen op EV gebied voor bedrijfswagens wordt het steeds interessanter om ook elektrisch te gaan rijden met uw grijze kentekens. Zo is de actieradius sterk verbeterd, is het laadvermogen van elektrische bedrijfswagens prima, en zijn de laadkosten vaak fors lager dan de jaarlijkse kosten voor benzine of diesel.
Een van de manieren waarop lokale overheden de klimaatdoelstellingen wil halen is door het inzetten van milieuzones in en rond de grote steden van het land. Bij deze milieuzones wordt op basis van emissieklasse bepaald of een dieselvoertuig wel of niet toegelaten wordt tot het desbetreffende gebied. Met name voor bestelbussen en vrachtwagens die rijden op diesel betekent dit dat zij steeds minder vaak welkom zijn in deze zones. Op dit moment zijn er 15 Nederlandse gemeenten met milieuzones voor vrachtauto’s en autobussen, en hebben 4 gemeenten een milieuzone die ook geldt voor personen- en bestelauto’s. Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten zelfs “nul emissie zones” instellen waarbij vracht- en bestelwagens alleen toegang hebben wanneer zij elektrisch aangedreven zijn. Al met al wordt het voor berijders met een grijs kenteken dus steeds lastiger om met een traditionele bestelwagen op diesel hun klanten goed te bereiken. Gelukkig staat de automotive branche ook niet stil, en wordt het aanbod elektrisch aangedreven vracht- en bestelwagens ieder jaar groter. De afgelopen 2 jaar is met name het aantal elektrische middenklasse bestelwagens op de weg sterk toegenomen.
Naast de stijging in het aantal milieuzones zijn er ook andere manieren waarop de overheid bedrijven stimuleert om milieubewuster te denken. Zo staat er voor 2023 een wet op de planning die bedrijven met meer dan 100 medewerkers verplicht stelt om ieder jaar te gaan rapporteren aangaande de CO2-uitstoot. Wanneer deze CO2-uitstoot hoger is dan het vastgesteld maximum dan heeft het bedrijf 4 jaar de tijd om de uitstoot te verlagen. Ook dit kan een belangrijke reden zijn om over te stappen op groen rijden met bedrijfswagens.
Buiten het weren van fossiele brandstoffen of reguleren van CO2-uitstoot zijn er nog genoeg andere redenen om de overstap naar elektrische grijze kentekens te maken. Een daarvan zijn de subsidies die op dit moment nog worden gegeven voor het aanschaffen van elektrische bedrijfswagens. Op dit moment zijn er twee subsidie mogelijkheden voor ondernemers mogelijk: De Milieu Investeringsaftrek of Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (MIA/VAMIL) subsidie en de Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Beide subsidies maken het voor u als ondernemer een stuk aantrekkelijker om de overstap te maken naar elektrisch rijden.
Ook wanneer u niet met uw bedrijfswagens in of door de milieuzones rijdt is het qua milieuvriendelijkheid voor uw onderneming interessant om gebruik te gaan maken van elektrische bestelbussen. Wanneer uw onderneming een MVO-beleid of targets heeft gesteld is het verduurzamen van uw bedrijfswagens natuurlijk een grote stap in het behalen van de gestelde doelen. Ook richting uw eigen netwerk en (potentiële) klanten laat u met de overstap naar elektrische bedrijfsbussen zien dat u milieubewust onderneemt.
Er zijn dus redenen genoeg te bedenken om uw bedrijfswagenpark te verduurzamen, maar het allerbelangrijkste blijft toch dat het simpelweg beter is voor de natuur. Bent u klaar om de volgende stap in groene mobiliteit te zetten? Onze Mobility Advisors helpen u graag de oplossing te vinden die het beste bij uw organisatie past. Neem nu vrijblijvend contact met ze op.