Cookie instellingen
MHC Mobility maakt gebruik van cookies. Indien u op akkoord klikt geeft u hiervoor toestemming. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.
Geplaatst op 12 augustus 2022
Waterstofauto’s zijn in opkomst. De verkoop van waterstofauto’s is flink omhooggegaan en steeds meer autofabrikanten gaan aan de slag met deze techniek. Ook schieten nieuwe waterstofstations als paddenstoelen uit de grond. Niet gek ook, want er zitten zeker voordelen aan het rijden op waterstof. Binnen 5 minuten heb je een volle tank met een flink bereik en daarnaast zit er op deze auto’s een zeer voordelige bijtelling. En niet alleen rij je op waterstof emissievrij, een waterstofauto zuivert ook de lucht terwijl je rijdt. Een zeer interessante techniek wat het verduurzamen van mobiliteit aangaat dus. Maar wat houdt het rijden op waterstof nou precies in? En hoe bevalt het rijden van een waterstofauto zoals de Toyota Mirai in de praktijk? Wij zetten alles op een rijtje.
De bijtellingsregels komen voort uit het klimaatakkoord. Technologieën die wat ontwikkeling betreft nog ondersteuning kunnen gebruiken, zoals waterstofauto’s, hebben gunstigere bijtellingpercentages. Zo betaal je bij waterstofauto’s 16% bijtelling over de volledige waarde. In tegenstelling tot 16% over de eerste €35.000,- cataloguswaarde en 22% bijtelling over de overige cataloguswaarde bij volledig elektrische auto’s. Zo kan het heel gunstig zijn voor een zakelijke berijder om privé te rijden in een geleasede Toyota Mirai in vergelijking tot een benzine of elektrische auto in dezelfde prijsklasse.
Waterstof tanken werkt bijna hetzelfde als tanken bij een normale benzinepomp. Bij waterstof tanken moet je wel onderscheid maken tussen waterstofstations met een hoge vuldruk van 700 bar en waterstofstations met een vuldruk van 350 bar. Bij een waterstofstations met een vuldruk van 700 bar neemt het voltanken van je waterstofauto nog geen 5 minuten in beslag. Bij waterstofstations waarbij getankt kan worden onder een lagere druk kan dit zo een paar uur duren. In Nederland zijn er op dit moment 13 waterstofstations die opengesteld zijn voor publiek waarbij je snel kan tanken. Deze zijn op strategische plekken neergezet. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken of er wel een station in de buurt is. Daarnaast is de verwachting dat er nog een stuk meer waterstofstations bijgebouwd gaan worden komende jaren.
Waterstof wordt in tegenstelling tot benzine per kilo getankt. Meer hierover is te zien in onderstaande video.
Er zijn verschillende manieren om waterstof te maken. Om waterstof te maken is een grondstof nodig, bijvoorbeeld water of aardgas. Vervolgens is er energie nodig om het te maken, zoals elektriciteit of aardolie. Uiteindelijk zijn er drie “soorten” waterstof: groene, grijze en blauwe waterstof. Hierbij is groene waterstof, zoals de naam het al zegt, de meest duurzame manier om waterstof te maken. Om groene waterstof te produceren is een duurzame energiebron nodig, zoals zonne- of windenergie of waterkracht. Door elektrolyse wordt met behulp van elektriciteit water omgezet in waterstof en zuurstof. Er komt geen CO2 vrij bij dit proces. Op dit moment wordt er op kleine schaal groene waterstof gemaakt. Een overgroot deel van alle waterstof die in Nederland gemaakt wordt is grijs. Deze waterstof wordt gemaakt met fossiele brandstoffen zoals uit aardgas. Een nadeel van dit soort waterstof is dat het voor een klein deel verontreinigingen bevat. Voor het gebruik in een waterstofauto moet de grijze waterstof extra gezuiverd worden. Bij blauwe waterstof wordt de CO2 die vrijkomt opgeslagen of gebruikt. In Nederland wordt hier nog geen gebruik van gemaakt.
Op dit moment zijn er twee waterstofauto’s die de markt in Nederland domineren: de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. De verwachting is dat er nog meer modellen bij gaan komen komende jaren. Zo is de verwachting dat BMW een X5 op waterstof eind dit jaar op de markt zal gaan zetten en is Jaguar Land Rover een prototype van een waterstof Land Rover Defender aan het ontwikkelen.
Om hier een oordeel over te vellen hebben wij een Toyota Mirai geleend van Toyota Auto Drenthe groep. Benieuwd naar wat wij ervan vonden? Bekijk dan de video:
Waterstof kan goed voor langere tijd opgeslagen worden, in bijvoorbeeld zoutkoepels of gasvelden, zonder dat er veel energie verloren gaat. Zo kan waterstof opgeslagen worden wanneer er een overschot is aan energie, bijvoorbeeld door zonne- of windenergie, voor een periode waarin er juist minder energie beschikbaar is. Op die manier kan het figureren als een buffer voor het elektriciteitsnet.
Nog iets bijzonders aan de waterstofauto’s is dat deze de lucht zuivert terwijl je rijdt. Een waterstofauto is voorzien van een brandstofcel waarmee de auto waterstof omzet in elektriciteit. Om de chemische reactie van zuurstof met waterstof zo goed mogelijk te laten plaatsvinden, moet de lucht gezuiverd worden. Zo worden schadelijke stoffen als zwaveldioxide en stikstofoxide afgebroken door de koolstoffilter van de Mirai. De vervuilde lucht die de auto aan de voorkant in gaat, wordt zo schoongemaakt.
Meer weten of de Toyota Mirai leasen?