Verduurzamen en het reduceren van CO2-uitstoot hebben nog nooit zo hoog op de politieke agenda gestaan als de afgelopen jaren. Dit betekent dat ook het bedrijfsleven hier niet in kan achterblijven. Met nieuwe wetgeving in aantocht die bedrijven van meer dan 100 medewerkers verplicht om jaarlijks hun CO2-uitstoot te rapporteren is het dan ook hoog tijd om te gaan kijken naar de mogelijkheden voor het verduurzamen van het wagenpark en verlagen van de CO2-uitstoot. In dit blog nemen we dan ook graag een aantal verschillende manieren van duurzame mobiliteit met u door.
Veruit de bekendste manier om het wagenpark milieuvriendelijker te maken is het overstappen op elektrisch rijden. Hierbij wordt het traditionele wagenpark vervangen door auto’s die elektrisch of met waterstof worden aangedreven. Hierin kan ook een keuze gemaakt worden van gedeeltelijk naar volledig elektrisch. Dus van Mild Hybrid, naar Hybride of Plug-in-Hybrid tot 100% elektrisch. Een groot deel van de bedrijven en wagenparkbeheerders hebben de stap naar elektrisch rijden reeds gezet of zijn hier op dit moment mee bezig. Ook qua aanbod van elektrische voertuigen begint de markt al behoorlijk volwassen te worden. Er is een ruim assortiment van verschillende merken en prijsklassen beschikbaar, en ook qua stijl is er voor ieder wat wils. Daarnaast kan de CO2-uitstoot van het wagenpark op deze manier teruggebracht worden richting het nulpunt. Benieuwd naar de mogelijkheden om wat meer power in uw wagenpark te krijgen? Bekijk dan het volledige EV-aanbod of neem contact op met een van onze Mobility Consultants.
De fiets van de zaak is bezig met een comeback, en dat is niet geheel verrassend. Er zijn een aantal factoren die ervoor zorgen dat steeds meer forenzen de fiets pakken om naar het werk te gaan. Allereerst is het natuurlijk veel gezonder om op de fiets uw dagelijkse beweging te krijgen dan stil te zitten op een autostoel. Daarnaast is door de ontwikkeling van de elektrische fiets en de speed pedelec de wereld een stukje kleiner geworden. Waar u vroeger een half uur onderweg was op een simpele stadsfiets doet u dit op uw speed pedelec in een ruime 10 minuten. Dit zorgt er meteen voor dat de afstand naar kantoor een minder zwaarwegende factor is. Tel daarbij op dat de fileproblematiek in en rond de stad nog steeds aan de orde van de dag is, en dan wordt een elektrische fiets of speed pedelec ineens een heel interessant en duurzaam alternatief voor de traditionele auto van de zaak. We zien dan ook een mooie groei in het aantal bedrijven dat ervoor kiest om voor hun medewerkers een elektrische fiets te leasen. En de forse kostenbesparing? Dat is een hele mooie bonus voor zowel werkgever als werknemer.
Een sterk opkomende vorm van duurzame mobiliteit is het flexibel kunnen reizen met verschillende vervoersmiddelen. Deze manier van mobiliteit bieden heet ook wel Mobility as a Service. Met name bedrijven op goed bereikbare locaties in en rond de steden lenen zich uitermate goed voor deze vorm van mobiliteit. De werknemer krijgt de beschikking over een kaart waarmee hij of zij gebruik kan maken van verschillende vervoersmiddelen waaronder openbaar vervoer, deelvervoer, huur- of leasevoertuigen, de taxi en zelfs parkeren. Alle kosten die gemaakt worden met de MHC Mobility Card worden verzameld op één factuur en achteraf afgerekend. Hierdoor is deze vorm van verduurzaming ook ideaal te combineren met een persoonlijk mobiliteitsbudget. De werkgever kan aan elke werknemer een individueel budget toekennen, en zelfs per werknemer aangeven van welke reisvormen er gebruik gemaakt kan worden. Hiermee hebben zowel de werknemer als werkgever een hoge mate van flexibiliteit, en zal de werknemer een heel stuk bewuster gaan forenzen.
Naast het eerder besproken overgaan naar elektrisch rijden is er nog een manier om een traditioneel wagenpark te verduurzamen. Hierbij wordt er niet langer uitgegaan van een auto per medewerker, maar er wordt een auto per “x” aantal medewerkers beschikbaar gesteld. Een dergelijke vorm van deelmobiliteit kan ingezet worden voor de volledige werknemers-pool, maar het is hierbij ook goed mogelijk om een of meerdere auto’s per groep werknemers met een bepaald functie- of gebruiksprofiel. Deze vorm van deelmobiliteit kan natuurlijk ook toegepast worden bij fietsen en andere last mile solutions. Een dubbelslag kan er geslagen worden wanneer er niet alleen ingezet wordt op deelmobiliteit, maar wanneer deze deelauto’s ook nog eens elektrisch zijn. Zo wordt niet alleen het totale wagenpark verkleind, maar wordt meteen de CO2-uitstoot gereduceerd tot nagenoeg 0.
De laatste vorm van het reduceren van de zakelijke CO2-voetafdruk is een erfenis vanuit de coronacrisis. Een van de voordelen van het verplicht thuiswerken was dat het aantal reisbewegingen drastisch daalde. Zo werden er in het eerste jaar van de corona-crisis een kwart minder zakelijke kilometers gereden. Waar in eerste instantie 37% van de werknemers weleens thuis werkte, is dat nu 62%. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de kans groot is dat we ook na de corona-crisis naar alle waarschijnlijkheid op een hybride manier zullen blijven werken waarbij dit 1 à 2 dagen vanuit huis zal gebeuren. Doordat er dan structureel minder van en naar kantoor gereisd hoeft te worden zal dit “nieuwe werken” zelfs met behoud van het traditionele wagenpark zorgen voor een forse reductie in CO2-uitstoot. Daarnaast is het hierbij ook mogelijk om de looptijd van de auto’s te verlengen omdat er simpelweg minder kilometers gereden worden.
Al met al zijn er genoeg mogelijkheden om goed voorbereid richting de strengere milieuwetgeving te gaan en tegelijkertijd een mooie kostenbesparing te realiseren in de mobiliteit. Welke mobiliteitsoplossing het beste past bij uw situatie is afhankelijk van veel factoren. Onze adviseurs denken graag met u mee om zo gezamenlijk tot de ideale oplossing te komen voor het milieu én uw portemonnee. Neem vrijblijvend contact op via info@mhcmobility.nl of telefonisch via 088-2828400.