Serieuze nieuwkomer met
een bekend zusje
Na veel reviews te hebben gelezen en gezien, werd het tijd om deze Zeekr 001 zelf eens aan de tand te voelen. Is het een ware Porsche-killer? Voelt het interieur echt zo premium als wordt beweerd? En vooral: Is het een waardige lease auto voor onze leaserijders? Ik ben Ton, een fervent autoliefhebber en werkzaam op de IT afdeling van MHC Mobility.
Zeekr? Hoor ik je denken.. Weer een onbekend Aziatisch merk dat de Europese automarkt wil betreden. Nou niet helemaal. Zeekr is het merk van autofabrikant Geely. Waar heb je die naam eerder gehoord? Geely is eigenaar van Volvo, Polestar en Lynk & Co. En heeft een belang in Daimler, Aston Martin. Recentelijk is Zeekr aan dit spectrum toegevoegd. Kijk maar eens goed naar de Lynk & Co en de Zeekr. Die lijken best op elkaar he? De Zeekr 001 was zelfs een conceptauto van Lynk & Co.
Om maar met de deur in huis te vallen: Deze sportieve coupé stationwagen is een waanzinnig schouwspel om te zien! Van de belijning tot subtiele Led achterlicht partij en Matrix LED koplamp structuur. De Privelege AWD uitvoering waar ik in rijd, staat ook nog eens op 22 inch dikke sloffen. Dat maakt de auto van buiten helemaal af. Deze meest uitgebreide uitvoering heeft ook instelbare luchtvering. Zodat auto nog wat dichter of hoger op de wielen komt te staan.
De Zeekr 001 is herkenbaar aan zijn zwarte deur- en daklijsten en een contrastkleurig body. Het vaste panoramadak dimt bij zonlicht en laat meer licht door bij donker weer. Dat geeft op elk moment van de dag een aangename ambiance.
Display
De Zeekr 001 heeft een helder Head-up display, die je in hoogte kan verstellen. De belangrijkste functies bedien je met kleine control pads op het stuur. Zo houdt je je ogen continu op de weg.
De meeste functies bedien je vanuit het ruime display op de middenconsole. En ook al ben ik IT’er, gewend aan touchscreens en allerlei gadgets, het is toch even zoeken. Kortom, daar moet je wel even voor zitten. Er zijn zo vreselijk veel mogelijkheden om je eigen configuratie in te stellen. Maar in de nieuwe update van het systeem, heb je net als bij je computer ook snelkoppelingen naar de meest gebruikte functies. Wat de eenvoud terugbrengt.
Wat we ook hier zien is dat Zeekr veiligheid, net als Volvo en Polestar, hoog in het vaandel heeft staan. De auto zit rondom vol met sensoren. Die de rijveiligheid borgt. Het display navigeert en reageert snel. En belangrijk: Het is voor ons ook logisch ingedeeld.
De Zeekr 001 komt in 3 varianten. De basisvariant heeft een vermogen van 272 pk op de achteras. De All wheel drive varianten: Performance AWD en Privelege AWD, hebben een gecombineerd vermogen van 544 PK. Pardon? Ja, je leest het goed. In 3,8 seconden trek je dit bakbeest van ruim 2400 Kg, naar de 100 km/ uur. Of ik dat heb uitgeprobeerd? Nou, ik heb er geen stopwatch bijgehouden, maar wat een power. Je wordt goed in je stoel gedrukt en mijn medepassagier slaakt een kreet van opwinding, wanneer ik het acceleratiepedaal gecontroleerd, maar vol indruk. En ik ben als elektrische leaserijder en liefhebber van sportieve auto’s al best wat gewend! Heb je al die PK’s nodig? Nee natuurlijk niet. Maar het is wel fijn wanneer je invoegt. Of snel weg moet uit een te krappe situatie. Dán is die power heel fijn.
Met 22 inch wielen en 2400 kg gewicht, merk je dat je bij lage snelheden een flinke auto onder je kont hebt. Maar passeer je de 30 km/uur, dan voel je daar niets meer van. De Zeekr 001 stuurt heel direct en heeft een ontzettend stabiele wegligging. Met een trekhaak achter de auto mag je een caravan of bak tot maximaal 2000 kg aanhaken.
Met een bruikbaar accupakket van 94 kWh zou je volgens de fabrikant zo’n 620 km moeten kunnen bereiken. In de praktijk haalt ie de 500 km wel. En daarmee is laadstress ineens een veel minder relevant onderwerp. Aan de snellader haal je maximaal 200 kW en laad je de Zeekr 01 in plm 24 minuten weer voor 80% op. Met een thuislader op 22 kW, doe je er ongeveer 5 uur en 30 minuten over om weer met een volle accu op pad te gaan.
De Zeekr 001 is beschikbaar in een drietal verschillende uitvoeringen. Het instapmodel (de Long Range Rear Wheel Drive) heeft hierbij een fiscale waarde van €59.495,-. De leaseprijs per maand begint hierbij (bij een looptijd van 60 maanden & 10.000km per jaar) op €804,- per maand.
Een stapje hoger vinden we de Performance All Wheel Drive uitvoering die begint bij een fiscale waarde van €62.490,-. De ultieme Zeekr ervaring krijg je in het topmodel, de Privilege All Wheel Drive. Deze extra luxe uitvoering rijd je vanaf een fiscale waarde van €67.490,-.
Vanzelfsprekend liggen de leasetarieven van deze luxere uitvoeringen ook iets hoger dan bij het basismodel. Benieuwd naar de exacte bedragen? Neem dan contact op met een van onze mobility advisors/consultants
Is de Zeekr 001 een Porsche-killer? Het ligt eraan in welk opzicht je dit bekijkt. Ik durf te beweren dat de All Wheel Drive versies menig Porsche eruit trekken. Maar wat misschien veel interessanter is, is dat je heel veel waarde krijgt voor het geld dat je voor deze auto betaalt. Dat is naar mijn bescheiden mening veel meer in balans dan bij Porsche, waar je toch ook voor de merknaam en status betaalt.
Is het interieur echt zo premium? Ja, alles in de auto is tot in de puntjes afgewerkt. Met duurzame materialen, waarbij ook nog eens nagedacht is over het milieu. De stoelen zitten heerlijk comfortabel en er zitten geen overbodige knoppen aan of op het dashboard. Het display is overzichtelijk en kwalitatief tot in de puntjes afgewerkt.
Is de Zeekr 001 een waardevolle toevoeging voor onze leaserijders? Volmondig ‘ja’! Deze auto maakt een indrukwekkende entree in de markt, niet alleen vanwege zijn opvallende design en luxe interieur, maar ook vanwege zijn krachtige prestaties en indrukwekkend bereik. Als nieuwkomer in het elektrische autolease segment weet deze auto zich te onderscheiden door zijn combinatie van stijl, comfort, vermogen en prijs. En met Geely als achtervang, belooft Zeekr een serieus alternatief te zijn voor gevestigde premium merken!
Ben jij enthousiast geworden en wil je dat dit jouw volgende leaseauto wordt?