Cookie instellingen
MHC Mobility maakt gebruik van cookies. Indien u op akkoord klikt geeft u hiervoor toestemming. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.
Geplaatst op 16 september 2020
16 september 2020
Gisteren was het Prinsjesdag! Een Prinsjesdag als geen ander, maar mobiliteitsnieuws is er altijd. Wij zetten voor u de belangrijkste veranderingen voor de zakelijke rijder op een rij: wat verandert er in 2021?
De bijtellingspercentages zijn vorig jaar al bekendgemaakt en hier zijn geen grote veranderingen in doorgevoerd. Bent u in 2021 toe aan een nieuwe leaseauto? Dit zijn de definitieve bijtellingspercentages van volgend jaar:
*Tot een cataloguswaarde van €40.000, daarna geldt een bijtellingspercentage van 22%.
Eenvoudig uw bijtelling voor 2021 berekenen? Gebruik dan onze bijtellingscalculator.
Per 1 januari wordt de accijns op diesel met 1 eurocent per liter verhoogd. Daarnaast volgt er in het jaar 2023 een tweede stijging van nogmaals 1 eurocent. Hiermee wordt het diesel rijden verder ontmoedigd door het kabinet.
De in 2020 vastgestelde regeling van jaarlijkse 7% bijtelling op de consumentenprijs wordt doorgezet. Dit betekent dat u als zakelijk rijder van een elektrische fiets geen privékilometers hoeft bij te houden. Zo blijft een elektrische fiets van de zaak ook in het komende jaar aantrekkelijk. Meer weten over zakelijk elektrisch fietsen? Neem contact op met uw accountmanager.
Het verlaagde tarief voor energiebelasting en nultarief voor de Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie (ODE) wordt verlengd voor openbare laadpalen van elektrische auto’s.
De overheid stimuleert milieuvriendelijk rijden, nieuwe auto’s zijn over het algemeen ook steeds zuiniger. De Europese CO2-normen worden daarom verder aangescherpt, dit heeft gevolgen voor de aanschafbelasting personenauto’s. In onderstaande afbeelding wordt beschreven hoe u de bpm per 1 januari 2021 kunt berekenen.
*bron: Belastingplan