De ET7 is van het Chinese automerk NIO. Dit slagschip is volledig elektrisch en de long range (100kWh) versie die wij mochten testen heeft een actieradius van maar liefst 580km WLTP. Naast de lange afstand die deze EV kan afleggen op een acculading waren wij zeer benieuwd wat deze nieuwkomer nog meer te bieden heeft. Met een vanaf prijs van €93.900 euro (wanneer je ‘m met accu koopt) waren onze verwachtingen hoog. Maar maakt hij deze ook waar?
De leidende filosofie van NIO is “Blue Sky Coming”; met hun producten willen ze een mooiere, positieve en duurzamere toekomst creëren. Zij claimen dat slimme, elektrische en autonome voortuigen de toekomst zijn en daarom innoveren ze voortdurend en komen ze op met nieuwe technologieën. En dat zie je ook heel duidelijk als je naar alle modellen kijkt die zij momenteel hebben uitgebracht: aan de bovenkant van de voorruit zitten er uitstulpingen met sensoren die het mogelijk maken dat je autonoom kunt rijden en dat er extra veiligheidsfuncties opzitten. Voor nu is autonoom rijden op de openbare weg (nog) niet toegestaan in Nederland, maar wellicht dat het in de verdere toekomst een extra voordeel oplevert.
NIO ontwikkelt ook innovatieve laadoplossingen. Zo heb je de optie om een abonnement af te sluiten voor een verwisselbare batterij, genaamd BaaS (Battery as a Service). Bij Nio Power Swap stations kun je dan je bijna lege batterij om laten wisselen voor een opgeladen batterij. Een volle accu in 5 minuten dus! Van lange laadtijden heb je met zo’n constructie geen last. Je kunt de auto ook gewoon nog normaal opladen als je dat zou willen.
De elektrische auto’s van NIO zijn wel stevig geprijsd. Zo is het “goedkoopste” model, de ET5, verkrijgbaar vanaf €50.700. Maar voor die prijs moet je wel een BaaS abonnement er bijnemen t.w.v. 169 euro per maand. Of je moet er een batterij bijkopen met een meerwaarde van €12.000 euro. De ET7 die wij te leen kregen, de 100kWh versie, is verkrijgbaar vanaf €93.900,- euro inclusief batterij. Een hele smak met geld dus, maar daar krijg je veel voor terug. Toch?
Op het eerste gezicht straalt de ET7 veel luxe uit. Niet alleen is het echt een enorme slee om te zien, het design is vernieuwend en futuristisch. Je herkent ‘m meteen als hij aan komt rijden. Niet alleen vanwege de uitstulping met LiDAR sensoren boven de voorruit, maar ook vanwege de minimalistische slanke koplampen. Het kontje doet ons een beetje denken aan de Porsche Taycan, wat zeker geen slecht ding is. De ET7 komt met 20 inch lichtmetalen velgen en prachtige rode remklauwen die het geheel helemaal afmaken. Met een lengte van 5,1 meter en een breedte van 2 meter is hij wat formaat betreft te vergelijken met een Tesla Model S. Zo op het eerste gezicht lijkt het ook een concurrent te zijn van de Tesla Model S, door het gebruik van premium natuurvriendelijke materialen en sleek design. Echter is de ET7 wel €13.590,- goedkoper dan de Tesla. En dat maakt het wellicht een interessantere optie.
Als we kijken naar het interieur van de NIO ET7 zijn we ook positief verrast. Minimalistisch design, verborgen luchtroosters, twee zwevende display’s (waarvan het grote scherm een AMOLED display), comfortabele stoelen (mét massagefunctie), aanpasbare sfeerverlichting en niet te vergeten NOMI.
NOMI is een klein “poppetje” die voor op je dashboard zit en die je kan zien als je persoonlijke assistent. Zo kan je haar verschillende opdrachten geven zoals het aan- en uitzetten van de airconditioning. Een heel gesprek met haar voeren kan (nog) niet, wat ze wel heel netjes aangeeft. Zo slim als Siri is ze helaas nog niet. Wij vonden het wel een leuke toevoeging. Het heeft ergens wel wat dat ze tijdens het rijden op de muziek begint te dansen, al kan het door sommige mensen als afleidend worden ervaren.
Op een volle batterij heeft de NIO ET7 100kWh een actieradius van 580 km WLTP. Daarmee kom je makkelijk van Groningen naar Breda en terug zonder te laden. Natuurlijk zal de range wel wat minder zijn op een koude winterdag maar over het algemeen genomen zal je met deze auto niet zo snel laadstress krijgen. Ben je iemand die graag sportief rijdt, dan is deze EV ook zeker aan te raden. Met 3,8 seconden vlieg je van 0 naar 100 en de topsnelheid van deze auto is 200 km/u.
Een van de belangrijkste dingen voor veel mensen die autorijden is dat je maximaal kan genieten tijdens het rijden. En een goede muziekinstallatie kan daarom ook niet missen. NIO heeft hier zeker aan gedacht. De ET7 heeft een “Immersive Sound System” met Dolby Atmos. Met maar liefst 23 luidsprekers, 20 kanaalverstekers en 1.000W uitgangsvermogen is het genieten van je muziek. Sta je te laden? Zet de stoel maximaal naar achteren, massage functie aan en eigenlijk wil je niet meer doorrijden. Want de massagefunctie, die is echt geweldig (nog niet een ervaren die zó fijn is). Met de Ambient Lighting, beschikbaar in 256 kleuren, vind je sowieso een kleurtje die bij jouw mood past. Oh, en nog een leuke gadget die wij nog niet eerder hadden gezien: je hebt de optie hebt om te kiezen uit 3 geuren om de auto te verfrissen. Hoe het werkt met de geuren “bijvullen” (want het moet toch een keer opraken?) is ons nog wel een raadsel.
Je hebt de mogelijkheid om “intelligent” te rijden met wat NIO “NAD” noemt: NIO Assisted and Intelligent Driving. Het houdt in dat de auto je als het ware “helpt” met autorijden. Eigenlijk een combinatie van adaptieve cruise control, lane assist en hij past zijn snelheid aan op snelheidsborden. Met alle sensoren en camera’s die er op deze EV zitten zou je eventueel in de toekomst helemaal autonoom kunnen rijden. Wij waren niet super onder de indruk van deze techniek in praktijk, soms las hij bijvoorbeeld snelheidsborden van een afslag en nam de auto snelheid terug, terwijl dat niet de gewenste actie was omdat we gewoon rechtdoor reden op de snelweg. Nu kun je zelf instellen of je gebruik wil maken van deze functie, en als deze functie uit staat reed het gewoon top. Snelle reactietijd, stabiele wegligging en moeiteloos sturen. Dus eigenlijk helemaal niks om over te klagen.
De NIO ET7 behoort tot het premium segment van elektrische auto’s, en dat zie je zeker terug in het design, materiaal en gadgets. Je krijgt heel veel terug voor je geld en wij zijn zeer benieuwd hoe NIO zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Het idee dat je je batterij kan laten omwisselen in 5 minuten en dus niet meer de langere wachttijd hebt van het laden is een interessante optie, vooral wanneer de hoeveelheid van deze Nio Power Swap stations toe gaat nemen. Al vinden wij wachten in deze auto geen straf met de comfortabele massagestand in de stoelen en het indrukwekkende audiosysteem. Wil jij nog meer te weten komen over de ET7 en een visueel beeld krijgen bij een dansende NOMI? Bekijk dan ook onze video review.
Bekijk dan de video waarin onze collega Jens deze luxe EV onder de loep neemt.
Ben jij enthousiast geworden en wil jij dat dit jouw volgende leaseauto wordt?