Meer dan 800 pk vermogen & 800 km range
Lucid Motors is een relatief nieuw Amerikaans automerk dat de focus legt op luxe elektrische personenauto’s in het hogere prijssegment. Daarbij concurreren ze niet alleen tegen elektrische performance auto’s van de gevestigde orde zoals de Tesla Model S, maar zijn er ook steeds meer Chinese nieuwkomers op de Europese markt zoals de NIO ET7 die je niet moet onderschatten. Echter onderscheidt Lucid zich met de range die zij leveren: zo heeft de Lucid Air Grand Touring een WLTP-range van maar liefst 839* km. Dat is 205 km meer dan de Tesla Model S! Met zo’n actieradius kan je wel stellen dat range anxiety verleden tijd is. Wij kregen de Lucid Air Grant Touring een dag mee. Benieuwd naar onze bevindingen? Lees dan verder.
Ondanks dat Lucid’s eerste sedan werd geleverd in het najaar van 2021 in de Verenigde Staten, bestaat het bedrijf al langere tijd. Voordat ze zich gingen richten op het bouwen van EV’s, ontwikkelden ze al sinds 2007 accu’s voor elektrische auto’s van andere autoproducenten onder de naam Atieva. In 2016 kreeg Atieva een rebrand naar Lucid Motors en gingen ze zich focussen op het ontwikkelen van elektrische auto’s (bron: Techcrunch). Voormalig Tesla topman Peter Rawlinson kwam in 2013 aan boord bij Lucid als CTO en werd CEO in 2019 (bron: Lucid). Met het succes en het kaliber van de Tesla Model S zou je zo wel kunnen stellen dat Lucid Motors in capabele handen is. Dat Lucid kwaliteit levert wordt bevestigd doordat ze met Aston Martin in juni 2023 een deal hebben gesloten. Lucid zal de EV’s van Aston Martin in de toekomst voorzien van elektrische motoren en batterij-systemen (bron: CNN Business).
Lucid’s EV’s worden gemaakt in Arizona, VS en op dit moment zijn er vier modellen om uit te kiezen in Nederland. Deze vallen allemaal in het premium segment, gebouwd voor topprestaties en ultiem comfort. Het goedkoopste model is verkrijgbaar vanaf €115.000 euro en het duurste model heeft een prijskaartje van maar liefst €222.000 euro. De Lucid Air Grand Touring met alle opties die wij meekregen heeft een waarde van €180.500. Een flink prijskaartje dus. Voor dat geld kun je ook van veel bekendere merken een superluxe wagen kopen. Al ziet de Lucid Air er naar onze mening wel heel erg gelikt uit. Daarnaast zijn de specificaties ook niet mis. Hier later meer over.
Wil je deze auto ervaren? En wil jij dat dit jouw volgende leaseauto wordt?
Formaat en ruimte
Wat formaat betreft is de Lucid Air net een tikkeltje kleiner dan een Audi E-tron GT, met een lengte van 4,9 m en een breedte van 1,9 m. Of te wel, nog steeds een grote auto maar niet vervelend groot om in parkeergarages te parkeren. Aan de binnenkant voelt deze sedan ook ruim aan, ook als volwassene heb je genoeg ruimte om comfortabel achterin te zitten. Daarnaast heeft deze auto zowel een grote, diepe achterbak als een thrunk waar je aardig wat bagage in kwijt kan.
Buitenkant design
Alle Lucid’s lijken wat uiterlijk betreft sprekend op elkaar, voor de leek zien de Air Grand Touring en de Air Pure (het goedkoopste model) er hetzelfde uit. Het grootste verschil tussen die twee aan de buitenkant is dat de Grand Touring een glazen panoramadak heeft en de Pure een metalen dak. Daarnaast hebben alle modellen behalve de Air Pure standaard een platinum daklijst die contrasteert met de lak van de auto.
De Air Grand Touring is verkrijgbaar in 5 verschillende tinten, waarvan er eigenlijk maar één echt opvallend is. Behalve “Zenith Red”, een bordeauxkleurige glanzende lak, zijn de kleuren redelijk standaard.
Niet dat de Lucid Air een unieke kleur nodig heeft, het is van zichzelf al een opvallende verschijning en is direct herkenbaar aan het moderne, strakke en minimalistische design. De koplampen lopen in een bijna rechte lijn over de voorkant van de auto en ook de achterkant heeft de achterlichten in een futuristische lijn over de gehele lengte lopen, net als de Audi E-tron en de Porsche Taycan.
De Lucid die wij meekregen voor de review beschikte over 21 inch Aero Blade velgen. Dit model wordt daar standaard mee geleverd. Ondanks dat deze wat design betreft niet heel uniek zijn, maken ze het geheel wel af. En bekijks heb je met deze auto zeker. In de korte tijd dat wij de auto mee hadden, waren er heel wat mensen die nieuwsgierig kwamen kijken.
Interieur design
Als een van de weinige nieuwe EV’s die nu op de markt zijn, biedt Lucid de optie om te kiezen uit diverse volnerf nappalederen interieurs. Waar veel van de concurrentie is overgestapt op kunstleer in verband met duurzaamheid en dierenwelzijn zullen liefhebbers van echt leer dit wel waarderen. Wil je toch kunstleer dan biedt Lucid de optie van “PurLuxe” kunstleder. Daarnaast bestaat het interieur uit luxe stof van Alcantara en heb je de optie om te kiezen voor duurzaam geoogst hout.
Net als de buitenkant heeft de binnenkant een strakke moderne uitstraling. Er is een lang gestrekt scherm achter het stuur en een tablet tussen de bestuurders- en bijrijdersstoel waarbij je toegang hebt tot alle opties op de auto. Achterin is er ook een klein schermpje waarmee je o.a. achterin de stoelverwarming kan activeren en zonneschermen omhoog kan laten komen voor de ruiten. Uiteindelijk zijn er 4 fysieke knoppen buiten het stuur om waarmee je de airconditioning en de temperatuur kan aanpassen. Net als bij Tesla heb je de bedieningshendel om de auto bijvoorbeeld in “drive” te zetten aan de rechterkant van het stuur. Kom je niet van een Tesla maar van een ander automerk dan is het even wennen dat je niet de ruitenwissers activeert met die hendel.
Naast de comfortabele stoelen (die ook beschikken over een massagefunctie, daar later meer over) en het strakke design zijn er een paar kleine details die we graag nog wel hadden gezien op een auto uit deze prijsklasse. Helaas is er geen gekoeld middenconsole en gaat het vak onder het tablet niet zo mechanisch open als dat bij de Tesla Model S. Deze schuif je normaal open met de hand. Met het prijskaartje dat aan deze auto hangt hadden we wat dat betreft wat meer verwacht. Toch ziet het er heel gelikt uit en is alles kwalitatief top afgewerkt.
Aan gadgets ontbreekt het in deze sedan niet. Van vijf verschillende massagestanden tot aan automatische zonwering voor de zijruiten achterin. Het zijn misschien opties die je niet heel vaak gaat gebruiken (al is het wel heel fijn als je even moet laden om een massage te krijgen), maar het is leuk om te hebben.
Wat een must is, volgens ons, is goede muziek. Met de Lucid Air Grand Touring zit je wat dat betreft helemaal goed met “Surreal Sound Pro” (die zat als een optie op de auto die wij mee hadden voor de test, dit kost op dit model wel €3.500 euro extra. Op de Dream Edition zit dit standaard). Met 21 speakers verspreid over de hele auto is het volop genieten van jouw muziek, die je uiteraard met Apple Carplay of Android Auto kan instellen.
Spraakbediening gaat via Alexa, een virtuele assistent ontwikkeld door Amazon en die ook wel bekend is geworden door Amazon Echo (die werd uitgebracht in november 2014). Alexa kan o.a. de temperatuur aanpassen en je navigatie bedienen. Heel handig en een spraakbedieningssysteem dat zich al heel wat jaren bewezen heeft.
DreamDrive
DreamDrive is een uitgebreid en geavanceerd bestuurdershulpsysteem van Lucid dat je op allerlei manieren te hulp kan schieten, zowel tijdens het rijden als met parkeren. Met 18 camera’s, ultrasone en radarsensoren en LiDAR heb je niet alleen de mogelijkheid tot een 360 graden zicht van de auto (geen paaltjes meer die je met het parkeren over het hoofd ziet), maar kan de auto ook semi-autonoom rijden. Zo houdt hij je op de weg binnen de lijnen (met een lichte correctie aan het stuur wanneer je wegpositie niet optimaal is) en met adaptive cruise control zorgt de auto voor voldoende afstand tot degene die voor je rijdt. Eigenlijk is het vergelijkbaar met Tesla’s Autopilot. Al voelde voor ons de correctie van deze sedan minder abrupt dan die van Tesla. Daarnaast zitten er nog diverse veiligheidsopties op, zo houdt de auto ook in de gaten of je nog oplet tijdens het rijden. Waar dit allemaal erg handig is, is het nog niet veel beter dan soortgelijken systemen van de concurrentie zoals Tesla of NIO. De auto zou ook zelf kunnen inparkeren, al is er nog niet de garantie dat dit foutloos gaat en moet je zelf nog wel je voet bij de rem hebben voor het geval dat. Nu hebben ze bij Lucid Nederland aangegeven dat deze systemen nog volop in ontwikkeling zijn en met de tijd steeds beter en uitgebreider worden. Een kwestie van updates, aangezien de benodigde techniek al op de auto zit. Meer weten over DreamDrive? Lucid heeft een duidelijke uitlegvideo over alle mogelijkheden: DreamDrive video
Rijmodus en comfort
Iedereen die wel eens gehoord heeft van de Lucid Air is vast bekend met de spectaculaire specificaties. Dit model is daarbij geen uitzondering. Met een vermogen van 819pk trek je in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Veel sneller hoeft het eigenlijk ook niet, want druk je in de sprintstand het gaspedaal in dan voelt het als een vliegtuig dat opstijgt. Leuk om indruk mee te maken op vrienden, maar heel vaak ga je het (waarschijnlijk) niet gebruiken. Waar dit voor dagelijks gebruik misschien niet de doorslaggevende factor gaat zijn om voor deze luxe sedan te kiezen, de enorme range is dat waarschijnlijk wel. Want veel beter dan die van de Lucid Air is er op dit moment nog niet op de markt. Dit model heeft een WLTP bereik van zo’n 783 – 839 kilometer. Dit haal je waarschijnlijk niet als je de hele tijd vol gas geeft, maar rijd je gewoon lekker rustig naar je bestemming dan wel. Om even te illustreren hoe ver je dan wel niet komt met zo’n range: rijd je van Groningen naar Parijs dan heb je nog meer dan 100 km over in je accu wanneer je bij de Eiffeltoren aankomt. Wil je toch wat verder rijden dan dat? Dan kun je met 300 kW snelladen; binnen 20 minuten heb je er weer 480 kilometer bij. Zo vlot als dat laden is nu nog ongekend.
Iedereen die wel eens gehoord heeft van de Lucid Air is vast bekend met de spectaculaire specificaties. Dit model is daarbij geen uitzondering. Met een vermogen van 819pk trek je in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Veel sneller hoeft het eigenlijk ook niet, want druk je in de sprintstand het gaspedaal in dan voelt het als een vliegtuig dat opstijgt. Leuk om indruk mee te maken op vrienden, maar heel vaak ga je het (waarschijnlijk) niet gebruiken. Waar dit voor dagelijks gebruik misschien niet de doorslaggevende factor gaat zijn om voor deze luxe sedan te kiezen, de enorme range is dat waarschijnlijk wel. Want veel beter dan die van de Lucid Air is er op dit moment nog niet op de markt. Dit model heeft een WLTP bereik van zo’n 783 – 839 kilometer. Dit haal je waarschijnlijk niet als je de hele tijd vol gas geeft, maar rijd je gewoon lekker rustig naar je bestemming dan wel. Om even te illustreren hoe ver je dan wel niet komt met zo’n range: rijd je van Groningen naar Parijs dan heb je nog meer dan 100 km over in je accu wanneer je bij de Eiffeltoren aankomt. Wil je toch wat verder rijden dan dat? Dan kun je met 300 kW snelladen; binnen 20 minuten heb je er weer 480 kilometer bij. Zo vlot als dat laden is nu nog ongekend.
Maakt de Lucid Air Grand Touring zijn reputatie waar? Voor een groot deel, ja. Top prestaties? Check. Enorme range? Check. Ultiem comfort en leuke gadgets? Check. Wat technologie betreft zijn ze goed op weg, maar helemaal perfect is het nog niet. Als een auto bijvoorbeeld zelf kan inparkeren wil je erop kunnen vertrouwen dat dit vlekkeloos gaat. Doet de concurrentie dit beter? Misschien op sommige vlakken, maar helemaal perfect hebben wij nog niet meegemaakt. Al is Lucid druk bezig met het doorontwikkelen van de software en zal het met de tijd er zeker op voorruit gaan.
Dus voor wie is deze luxe EV nou bedoeld? Voor degene onder ons die ontzettend veel kilometers maken en die op zoek zijn naar een premium elektrische auto is de Lucid Air Grand Touring een van de beste opties. Wat range betreft kun je niet beter krijgen op dit moment, en ook de laadsnelheid is jaloersmakend voor veel van de concurrentie. Wil je zelf deze auto ervaren? Dan kun je bij Lucid Nederland een proefrit aanvragen.
Ben jij enthousiast geworden en wil jij dat dit jouw volgende leaseauto wordt?