We begonnen het huidige jaar met een maximum van 67 miljoen euro (voor nieuwe auto’s), waarvan er op dit moment (1 maart) nog ongeveer 50 miljoen euro van over is. Hierbij geldt dat wanneer de pot leeg is, men pas volgend jaar weer subsidie kan aanvragen voor auto’s die dat jaar op kenteken komen.
Voor gebruikte auto’s is de hoogte van de subsidiepot voor dit jaar gelimiteerd tot 32,4 miljoen euro, waarvan momenteel nog ongeveer 25 miljoen euro beschikbaar is. Ook hierbij geldt het bovengenoemde op=op principe.
Wat houdt de subsidie in?
Voor de aanschaf van een gebruikte of nieuwe elektrische auto kan je dus een subsidie ontvangen. Maar hoe ziet die subsidie er dan uit? In 2023 is dit afhankelijk van welke auto je koopt:
Maar ook wanneer je een elektrische auto gaat leasen heb je met deze regeling recht op een subsidie. Hierbij gelden dezelfde bedragen als hierboven genoemd, alleen wordt het totaalbedrag dan gespreid in mindering gebracht op de maandtermijnen.
Als je een private-leaseauto hebt wordt het bedrag dat je ontvangt in maandtermijnen verrekend. Onder alle nieuwe auto’s wordt 67 miljoen euro verdeeld, en voor alle gebruikte auto’s is 20,4 miljoen beschikbaar. Er is dus een maximum budget. De subsidiepot voor 2022 was begin juni van dat jaar al leeg. Wacht dus niet te lang als je van plan bent om in 2023 gebruik te kunnen maken van de subsidie.
Hoe kom je in aanmerking?
Zoals hierboven aangegeven zijn er een aantal aanvullende voorwaarden om in aanmerking te komen voor de subsidie. Onderstaand zetten we uiteen waaraan jij, de verkoop/lease overeenkomst, en de auto moeten voldoen om recht te hebben op de subsidie.
Het aanvragen van de subsidie kan gedaan worden nadat de koop- of lease overeenkomst gesloten is. Hierbij is het kenteken niet direct noodzakelijk en mag later doorgegeven worden. De beslistermijn voor deze subsidie is rond de 13 weken.
Tips aangaande de SEPP subsidie
Elektrisch rijden is zoals we eerder besproken hebben goedkoper wanneer je eenmaal rijdt, maar duurder in de initiële aanschaf. De SEPP subsidie is hiervoor een heel handig hulpmiddel om de eerste aanschaf wat draaglijker te maken. Met een aantal kleine tips weet je zeker dat je het optimale uit de subsidie van 2023 haalt.
Met de stijgende autoprijzen en sowieso al hogere instapkosten voor elektrische voertuigen is de SEPP subsidie een zeer welkome extra stimulans vanuit de overheid om mensen over te halen om te kiezen voor een duurzamere mobiliteitsoplossing. Vanuit MHC Mobility zijn we al jaren voorvechter van de transitie naar elektrisch rijden. De SEPP subsidie kan dan ook voor een steeds groter deel van onze voorraad ingezet worden. Hierbij zijn er bij ons zowel mogelijkheden voor het leasen van een nieuwe elektrische auto, maar ook het aanbod aan jonge elektrische ex-lease auto’s wordt elke maand groter. Bekijk nu het huidige aanbod of neem contact met ons op. We helpen je graag zorgeloos en toekomstbestendig op weg.