SEPP subsidie ook in 2023 beschikbaar

EV subsidie 2023

Geplaatst op 02 maart 2023

Net als de afgelopen jaren stimuleert de overheid ook dit jaar weer het kiezen voor een duurzame mobiliteitsoplossing. Sinds 10  januari 2023 kun je als particulier dan ook weer subsidie aanvragen voor een de aanschaf (of het leasen) van elektrische auto. Maar hoe werkt deze subsidie nu precies? En wat  maakt deze subsidie zo interessant? We nemen het graag met je door.

In juli 2020 is de overheid gestart met de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Het plan is om deze door te laten lopen tot 1 juli 2025, waaronder dus ook dit jaar weer. Als je een nieuwe of gebruikte elektrische personenauto koopt kun je gebruik van de subsidie. Wel zijn er een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen om aanspraak te maken op de subsidie. Ook is er een maximumbedrag per jaar vastgesteld dat beschikbaar is aan subsidie.

Stekkeren vervelend? Helemaal niet!

We begonnen het huidige jaar met een maximum van 67 miljoen euro (voor nieuwe auto’s), waarvan er op dit moment (1 maart) nog ongeveer 50 miljoen euro van over is. Hierbij geldt dat wanneer de pot leeg is, men pas volgend jaar weer subsidie kan aanvragen voor auto’s die dat jaar op kenteken komen.

Voor gebruikte auto’s is de hoogte van de subsidiepot voor dit jaar gelimiteerd tot 32,4 miljoen euro, waarvan momenteel nog ongeveer 25 miljoen euro beschikbaar is. Ook hierbij geldt het bovengenoemde op=op principe.

Wat houdt de subsidie in?
Voor de aanschaf van een gebruikte of nieuwe elektrische auto kan je dus een subsidie ontvangen. Maar hoe ziet die subsidie er dan uit? In 2023 is dit afhankelijk van welke auto je koopt:

  • Je ontvangt €2.000,- voor een gebruikte elektrische personenauto;
  • Je ontvangt €2.950,- voor een nieuwe elektrische personenauto.

Maar ook wanneer je een elektrische auto gaat leasen heb je met deze regeling recht op een subsidie. Hierbij gelden dezelfde bedragen als hierboven genoemd, alleen wordt het totaalbedrag dan gespreid in mindering gebracht op de maandtermijnen.

Als je een private-leaseauto hebt wordt het bedrag dat je ontvangt in maandtermijnen verrekend. Onder alle nieuwe auto’s wordt 67 miljoen euro verdeeld, en voor alle gebruikte auto’s is 20,4 miljoen beschikbaar. Er is dus een maximum budget. De subsidiepot voor 2022 was begin juni van dat jaar al leeg. Wacht dus niet te lang als je van plan bent om in 2023 gebruik te kunnen maken van de subsidie.

 

 

Hoe kom je in aanmerking?
Zoals hierboven aangegeven  zijn er een aantal aanvullende voorwaarden om in aanmerking te komen voor de subsidie. Onderstaand zetten we uiteen waaraan jij, de verkoop/lease overeenkomst, en de auto moeten voldoen om recht te hebben op de subsidie.

  • Je bent een particuliere koper / lease klant met een geldig verblijfadres in Nederland;
  • In de looptijd van SEPP kan ieder persoon slechts eenmalig gebruik maken van deze subsidie;
  • De elektrische auto moet een 100% elektrische personenauto zijn met een actieradius van minimaal 120 kilometer (WLTP);
  • De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs inclusief BTW, BPM en opties van de fabrikant) zoals geregistreerd in het kentekenregister (RDW) moet tussen de € 12.000 en € 45.000 liggen;
  • De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto;
  • De auto moet voor een subsidie in 2023 op of na 1 januari 2023 een eerste toelating (registratie) hebben bij het RDW. Let hier zeker bij private lease op, omdat sommige leasebedrijven een voorregistratie hebben gedaan. Die auto’s komen dus niet in aanmerking voor de subsidie;
  • De auto staat ten minste 3 jaar op jouw naam wanneer het een koopovereenkomst betreft en 4 jaar wanneer het een leaseovereenkomst betreft.

Het aanvragen van de subsidie kan gedaan worden nadat de koop- of lease overeenkomst gesloten is. Hierbij is het kenteken niet direct noodzakelijk en mag later doorgegeven worden. De beslistermijn voor deze subsidie is rond de 13 weken.

Tips aangaande de SEPP subsidie
Elektrisch rijden is zoals we eerder besproken hebben goedkoper wanneer je eenmaal rijdt, maar duurder in de initiële aanschaf. De SEPP subsidie is hiervoor een heel handig hulpmiddel om de eerste aanschaf wat draaglijker te maken. Met een aantal kleine tips weet je zeker dat je het optimale uit de subsidie van 2023 haalt.

  • Aangezien de toekenning niet gegarandeerd is, kan het verstandig zijn om deze niet direct mee te rekenen in de koop/leasesom voor de eigen administratie, maar dit echt te zien als extraatje.

  • Verhoudingsgewijs is de subsidie voor nieuwe auto’s een stuk lager geworden dan die voor tweedehands auto’s. Het kan dan ook extra voordelig zijn om juist nu voor een elektrische occasion te gaan. Helemaal omdat de eerste volwassen generatie EV’s nu op de occasion markt begint te komen.

  • Doordat de subsidie ook voor lease geldt kan het ook zeer aantrekkelijk zijn om te kiezen voor een nieuwe of tweedehands lease EV. Hierbij schelen de maandlasten bij een nieuwe auto ruim €60,- per maand, en bij een occasion lease ruim €40,- per maand bij een looptijd van 48 maanden.

 

 

Conclusie

Met de stijgende autoprijzen en sowieso al hogere instapkosten voor elektrische voertuigen is de SEPP subsidie een zeer welkome extra stimulans vanuit de overheid om mensen over te halen om te kiezen voor een duurzamere mobiliteitsoplossing. Vanuit MHC Mobility zijn we al jaren voorvechter van de transitie naar elektrisch rijden. De SEPP subsidie kan dan ook voor een steeds groter deel van onze voorraad ingezet worden. Hierbij zijn er bij ons zowel mogelijkheden voor het leasen van een nieuwe elektrische auto, maar ook het aanbod aan jonge elektrische ex-lease auto’s wordt elke maand groter. Bekijk nu het huidige aanbod of neem contact met ons op. We helpen je graag zorgeloos en toekomstbestendig op weg.