Al sinds de introductie begin jaren '70 wordt de 5-serie gezien als het paradepaardje uit de stal van BMW. Hij wordt vaak geroemd om zijn goede balans tussen luxe, comfort en sportief rijgedrag. Mede hierdoor is de 5-serie al jaren geliefd bij een groot publiek.
Nu, ruim 50 jaar later, ziet het mobiliteitslandschap er heel anders uit. Het aandeel elektrische voertuigen groeit en ook bij de 5-serie is er dan nu een langverwachte elektrische versie. De aankondiging van deze elektrische versie zorgde voor wat lichte onrust. Niet alleen is de nieuwste versie 10 centimeter langer dan zijn voorganger, hij is met een gewicht van 2280 kilo ook niet bepaald een lichtgewicht te noemen. Er werd vooraf dan ook wel gevreesd voor de gevolgen voor het rijgedrag en de actieradius.
Wij, Gerard en Jens van MHC Mobility, hadden een dag lang de beschikking over de i5 M60 xDrive, en konden zelf ervaren of deze elektrische variant kan opboksen tegen de populaire plug-in benzineauto. In deze uitgebreide review verkennen we elk aspect van de BMW i5 M60 xDrive, van het design tot zijn geavanceerde elektrische aandrijving en het algehele rijplezier.
Exterieur
BMW staat bekend om zijn kenmerkende design en de i5 M60 xDrive is daar geen uitzondering op. Direct opvallend is de terugkeer van de wat traditionelere “niertjes” in de neus. Hierbij is gekozen voor een iets smallere variant dan bij de vorige versie waardoor er iets meer historie terugkomt. Als tegenwicht zijn de ‘nieren’ wel omlijst met ledverlichting voor een modernere look.
Kijkend naar het geheel valt direct op dat de i5 een auto is die niet heel duidelijk uitstraalt dat het een elektrische auto is. Er is geen sprake van dichte plastic velgen en ook geen volledig dichte ‘grill’. In plaats daarvan heeft de auto op de uitlaten na, exact het uiterlijk van zijn plug-in hybride broer. Daarnaast heeft de designer een goed oog voor detail. Zo heeft de auto een minispoiler achterop de kofferbak en subtiele seriemarkering met een 5 achter de c-stijl. Hoe langer je naar de auto kijkt, hoe meer kleine details je opvallen. En deze lijn wordt ook doorgetrokken naar het interieur.
Interieur van de bovenste plank
Binnenin is de i5 M60 xDrive zeer luxe uitgerust. Het interieur is gemaakt van hoogwaardige materialen, met nauwgezette aandacht voor detail. Daarnaast is de i5 de eerste BMW met vegan bekleding. De stoelen zijn ergonomisch ontworpen en zijn zeer comfortabel, zelfs tijdens lange ritten. Daarnaast passen de stoelen zich ook nog eens aan naargelang de gekozen rijmodus. Zo draaien de zijkanten van de stoelen wat naar binnen bij het kiezen van de sportstand om zo meer ondersteuning te bieden.
Op het dashboard vind je een geavanceerd infotainmentsysteem met zeer weinig knoppen dat naadloos aansluit bij de huidige digitale standaard. Met functies zoals spraakgestuurde bediening, een uitgebreid navigatiesysteem en connectiviteitsopties voor smartphones biedt de i5 een intuïtieve gebruikerservaring. Dit alles wordt aangevuld met decoratieve omlijsting met touchbediening die over de gehele breedte van het dashboard loopt en doorgaat in de deurpanelen. De uitvoering die wij hebben getest is qua audio uitgerust met een 18 speaker groot surround systeem van Bowers en Wilkins (zeer aan te raden!), maar er kan ook gekozen worden voor een luidsprekersysteem van Harman-Kardon of een basis Hi-Fi systeem.
Niet onbelangrijk: deze BMW heeft een prettig ruimtelijk gevoel. Zowel voor- als achterin is er meer dan genoeg hoofd- en beenruimte om comfortabel te kunnen zitten en het panoramadak versterkt het ruimtelijke gevoel. In de kofferbak is er ruimte voor ongeveer 490 liter aan bagage of boodschappen.
Elektrische aandrijving
Het hart van de BMW i5 M60 xDrive wordt gevormd door het geavanceerde elektrische aandrijfsysteem. Hierbij zijn er verschillende modi waarbij het chassis, de aandrijving en besturing zich op elkaar aanpassen om de beste rijervaring te bieden. Deze modi zijn ook nog naar eigen wens aan te passen. De xDrive-vierwielaandrijving, een handelsmerk van BMW, zorgt voor optimale tractie en stabiliteit, ongeacht de rijomstandigheden.
De acceleratie van de i5 M60 xDrive is ronduit sensationeel. Met het direct beschikbare koppel van de elektromotor sprint deze BMW in 3.8 seconden van 0 naar 100 km/u. Hierbij helpt de M Launch Control om de energie zo optimaal mogelijk over te brengen op het wegdek. Wat opvalt is niet alleen de snelheid, maar ook het geluid waarmee dit gebeurt. In de I5 M60 wordt namelijk gebruik gemaakt van de (in samenwerking met componist Hans Zimmer ontwikkelde) BMW Iconic Sounds die zorgen dat de auto niet volledig geruisloos de weg opgaat, maar een herkenbare sound heeft.
Rijervaring
Eenmaal achter het stuur van de BMW i5 M60 xDrive wordt de belofte van BMW om rijplezier te bieden onmiddellijk waargemaakt. De auto ligt zeer stabiel op de weg, en het adaptieve onderstel past zich naadloos aan, aan veranderende rijomstandigheden en keuze voor een andere rijmodus. De Integral Active Steering zorgt ervoor dat de BMW i5 wendbaar is en stabiel stuurt, met adaptieve respons afhankelijk van de situatie. Zo stuur je soepeler bij parkeren en manoeuvreren en stabieler bij hoge snelheden.
De i5 M60 xDrive presteert niet alleen supergoed, maar scoort ook heel hoog op veiligheid. De auto is uitgerust met maar liefst 40 geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder automatische noodremsystemen, adaptieve cruise control, highway assist en rijstrookassistentie. Met dit uiterst complete systeem kun je gerust de weg op met dei5.
Opladen en bereik
Een van de cruciale aspecten van elektrisch rijden is opladen en rijbereik. De BMW i5 M60 xDrive is ontworpen met het oog op gebruiksgemak en efficiëntie, maar de sportieve prestaties nodigen ook uit om af en toe het gaspedaal wat dieper in te drukken. Dit heeft meteen een behoorlijk effect op de te verwachten actieradius. Waar de fabrikant spreekt van een bereik van 455 tot 516 kilometers (WLTP), zagen wij bij het ophalen van ons demomodel een verwachte range van 275 km. Ben je een sportieve rijder? Dan kan het verbruik zelfs oplopen tot maar liefst 30 kWh/100 km. Gelukkig zien we ook dat bij een rustiger rijstijl dit verbruik ook drastisch daalt. Een realistisch bereik van 400 kilometer op een volle lading is dan ook goed haalbaar. Moet er toch onderweg geladen worden? Dan kun je na minder dan een half uur aan de snellader alweer 300 kilometer extra rijden.
Naast de M60 uitvoering is er natuurlijk ook een iets meer ingetogen versie op de markt gebracht. Deze eDrive40 is een stuk minder sportief dan de M60, maar staat nog steeds echt wel zijn mannetje. Het grootste verschil zit hem in de aandrijving. Waar de M60 vierwiel aandrijving heeft, zit de aandrijving bij de eDrive40 alleen bij de achterwielen. Hierdoor is het vermogen een stukje minder, maar zorgt het wel voor een groter bereik. De eDrive40 doet qua rijgenot en comfort echter zeker niet onder voor zijn sportievere broer. Een tweede verschil zit hem in het prijskaartje. De M60 xDrive lease je bij 60 maanden en 10.000 km/jaar vanaf €1.295,- per maand. Kies je voor de eDrive40, dan kom je een stuk lager uit, en begint deze vanaf prijs bij €932,- per maand bij dezelfde looptijd en kilometrage.
De BMW i5 M60 is met recht een zeer sterke alleskunner te noemen. Dankzij het adaptieve onderstel, integral active steering, de rijhulpsystemen en het comfortabele interieur staat deze auto in elke situatie zijn mannetje. Of je nu gereden wilt worden door een chauffeur of dat je liever zelf sportief het pedaal wilt indrukken, het rijplezier is altijd even groot.
Kortom, BMW heeft opnieuw bewezen dat de toekomst van autorijden elektrisch is, zonder concessies te doen aan stijl, prestaties of rijplezier. Met de i5 M60 xDrive toont BMW aan dat duurzaamheid en rijplezier ook bij de hoge middenklassers hand in hand kunnen gaan.
Ben jij enthousiast geworden en wil jij dat dit jouw volgende leaseauto wordt?