Mensen met een (jong) gezin weten het maar al te goed. Waar je vroeger met een kleine stadsauto of hatchback goed uit de voeten kon, is dat compleet anders zodra er kinderen bij komen. Ineens moet er bij elk tripje een heleboel extra bagage mee en dan hebben we het nog niet eens over de vakanties.
Bij het inpakken van de auto is het dan vaak een behoorlijke puzzel om te zorgen dat alles meekomt. Bij jonge gezinnen zal deze extra bagage met name komen in de vorm van een kinderwagen (en/of buggy), vakantiebedje en luiertas. Wanneer de kinderen ouder worden zal dit steeds meer in de vorm van speelgoed, een eigen koffer en natuurlijk de boodschappentassen vol Hollands eten en drinken zijn. Helemaal als er achterin ook nog genoeg beenruimte over moet blijven voor de kinderen.
Wanneer de keuze dan gemaakt is dat het echt tijd is voor een grotere auto komt direct de volgende vraag naar boven. Wordt het een SUV of toch een stationwagen? In beide gevallen komt het er echter op neer dat het kleine segment auto vaak niet meer voldoende ruimte biedt. Waar de SUV de afgelopen jaren enorm gewonnen heeft aan populariteit, zijn er ook wel enkele nadelen ten opzichte van de lager liggende stationwagens. Om te helpen bij de keuze voor uw eerste (of volgende) grote gezinsauto hebben we van een aantal hoog aanbevolen merken de SUV en station naast elkaar gezet. Om maar met de deur in huis te vallen, dit zijn de grote winnaars.
Benieuwd geworden hoe dit podium tot stand gekomen is? In onderstaande blog zullen we de voor- en nadelen van de verschillende auto(type)s uitgebreid toelichten.
Station Wagon |
SUV |
+ Zuiniger |
+ Hogere instap (meer comfort) |
+ Betere wegligging |
+ Beter zicht |
+ Lagere tildrempel |
+ Hogere restwaarde |
+ Goedkoper in aanschaf, |
|
|
|
- Lagere instap (minder comfortabel) |
- Minder zuinig door slechtere |
- Minder zicht door lagere positie |
- Minder stabiele wegligging door hoger |
- Lagere restwaarde |
- Hogere tildrempel |
|
- Zwaarder dus hogere |
|
- Lastiger rijden in krappe steden |
Zonder direct in te zoomen op specifieke merken of modellen zijn er direct al een aantal voors en tegens die we naast elkaar kunnen zetten. De in de tabel hiernaast benoemde punten zijn direct gelinkt aan het verschil tussen de twee types auto, en gelden dus over de gehele breedte.
Naast de algemene verschillen door de onderbouw en carrosserievorm zijn er natuurlijk ook veel verschillen tussen de merken en modellen. Hierbij zijn er specifiek voor gezinnen een aantal eisen die het aanschaffen van een “ruime” gezinsauto soms lastig maakt. Genoeg beenruimte, voldoende bagageruimte en hoofdruimte worden door deze doelgroep het vaakst genoemd als cruciale aspecten waar men op let bij het kiezen van een nieuwe auto. Om een duidelijk beeld te krijgen van de onderlinge verschillen hebben we acht SUV’s en acht stationwagens in het middensegment (er moet immers ook nog geld overblijven voor babyvoeding en luiers) aan een hands-on test onderworpen. Hierbij hebben we twee proefpersonen (respectievelijk bestuurder van 1,90m en passagier van 1,80m, beide met normaal postuur) plaats laten nemen in de auto en hierbij de bestuurdersstoel ingesteld op de ideale rijpositie voor de bestuurder.
Waar in Azië de gemiddelde lengte van de bevolking een stuk lager ligt dan in West-Europa is het opvallend dat op het gebied van been- en hoofdruimte deze fabrikanten erg goed scoren. Waar bij de SUV’s er het beste gescoord wordt op beide punten door KIA en VW scoort bij de stationwagens alleen de KIA Ceed SW hier het maximale aantal punten. Naast de goede (perfecte) hoofd- en beenruimte scoort de bagageruimte ook uitmuntend
Wanneer we de top vijf auto’s uit de uitgebreide
vergelijking bekijken zien we dat op de 5e plek de eerste Aziaat zijn intrede doet. In dit geval gaat het om de Mazda CX5. Waar deze stads-SUV het erg goed doet op het gebied van betrouwbaarheid en gemiddelde onderhoudskosten komt hij op het gebied van beenruimte toch wat tekort. De hoofdruimte scoort door de hogere opbouw goed, en qua bagageruimte scoort hij met ruim 550 liter zeker niet slecht. Qua aanschafprijs scoort de CX5 ook redelijk goed. U kunt hem al rijden vanaf ongeveer €37.000,-. Deze scherpe prijs zult u ook zeker terugzien in voordelige maandelijkse leasetermijnen.
Op de 4e plek vinden we de Volkswagen Passat Variant. Een zeer populaire gezins-station de afgelopen jaren. Pluspunten van deze degelijke Duitse alleskunner zijn de goede beenruimte, de lage gemiddelde onderhoudskosten en ook zeker de bagageruimte van maar liefst 650 liter. Qua hoofdruimte heb je in deze auto zeker niets te klagen. De belangrijkste reden dat de Passat het niet redt tot in de top 3 is zijn betrouwbaarheid die in vergelijking met de podiumplaatsen vele malen lager ligt, en de toch wel erg forse consumentenprijs van bijna €45.000,-.
De eerste top drie notering is voor een ander lid van dezelfde Volkswagen familie. In dit geval de Volkswagen Tiguan. Net als de Passat heeft de Tiguan een veel beenruimte, scoort hij erg goed op de gemiddelde onderhoudskosten, en kan er met een bagageruimte van 615 liter genoeg mee op vakantie. Daarnaast is er door de hogere opbouw net een beetje meer hoofdruimte dan in de stationwagen. Wilt u nog meer ruimte? Dan is er ook een Allspace variant die nog net een slagje groter is. Net als bij de Passat is de Tiguan qua aanschaf niet de goedkoopste auto in zijn klasse. De nieuwprijs van een Tiguan begint bij ongeveer €42.000,-. Dit resulteert in een iets hogere maandtermijn dan de eerder genoemde CX-5.
Op de tweede plek zien we de eerste van twee Kia’s. De Kia Niro is een moderne SUV die qua hoofd- en beenruimte helemaal niets tekortkomt. Ook langere mensen zullen hier comfortabel in plaatsnemen. Qua gemiddelde onderhoudskosten en betrouwbaarheid scoren de beide Kia’s veruit het beste. Met een score van 89/100 zijn er maar weinig gevallen van storingen of pech bekend. En in combinatie met de lage gemiddelde onderhoudskosten zorgt dit voor een langdurige onbezorgde rijervaring. De nieuwprijs vanaf €31.995,- is in vergelijking met de andere SUV’s uit de test behoorlijk laag te noemen. Helemaal ten opzichte van de kwaliteit die men ervoor terugkrijgt. Voor de volledig elektrische versie betaalt u net geen €40.000,-. Door deze gunstige consumentenprijs blijven de maandlasten ook laag. Het enige punt dat de Niro van de winst afhoudt is de relatief kleine bagageruimte. Met 451 liter zit deze ruim onder het gemiddelde van de overige auto’s in de vergelijking.
En dan zijn we uitgekomen bij de absolute winnaar van de test. Zoals al benoemd gaat het ook hier om een Kia, en wel de Kia Ceed Sportswagon. Niet alleen heeft deze auto het voordeel van een zeer hoge mate van betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten, maar ook op de overige punten scoort hij zeer goed. Van buitenaf gezien lijkt deze even groot als elke andere willekeurige station, maar zodra de deuren en achterklep opengaan ontvouwt zich een zee van ruimte. Met twee volwassenen had de passagier achter de bestuurder nog een vuist aan ruimte tussen de knie en de achterkant van bestuurdersstoel, en ook qua hoofdruimte waren er nog een ruim aantal centimeters over voor het dak geraakt zou worden.
De grootste verrassing bevindt zich echter aan de achterkant van de Ceed SW. Wanneer de achterklep opengaat heeft u ineens 625 liter aan bagageruimte tot uw beschikking. Dit uit zich vooral in de diepte van de kofferbak. Wanneer dit nog niet genoeg is dan zit er onder de vloer van de bagageruimte een bak met twee grote vakken waar nog wat kleine spullen in meegenomen kunnen worden. Het prijskaartje voor deze zeer complete gezinsauto? Dat is wellicht de echte kers op de taart. Met een vanafprijs van net geen €27.000,- is het zelfs de voordeligste optie uit de vergelijking. Hierdoor komt u bij zakelijke lease uit op een zeer aantrekkelijke maandtermijn.
Bent u benieuwd naar de volledige vergelijking? Klik dan hier voor de bijgevoegde Excel sheet voor een totaaloverzicht.
Heeft u naar aanleiding van deze blog nog (vervolg)vragen over uw volgende bolide? Bel of mail ons of kom langs in onze showroom voor een heerlijke bak koffie! Regelmatig hebben we de bovengenoemde modellen ook als occasion beschikbaar. Hierbij profiteert u van vaak zeer compleet uitgeruste uitvoeringen tegen scherpe prijzen. We bespreken graag de mogelijkheden wat betreft aanschaf of leasing met u.