Verkeersveiligheid is prioriteit

Geplaatst op 01 juli 2021

Safedrivepod

Medewerkers als grootste activa, dus verkeersveiligheid is prioriteit

We spreken met de algemeen directeur van MHC Mobility, Gert Veenstra. De oorsprong van MHC Mobility in Nederland ligt bij Noordlease, ontstaan in 1982. Met z’n collega’s (ongeveer 100 man, 35 eigen auto’s) beheren zij een vloot van meer dan 17.000 auto’s.

Daarmee bevindt MHC Mobility zich in de top 10 van leasebedrijven in ons land. Uiteraard is MHC Mobility lid van VNA, de koepel van de Nederlandse leaseaanbieders.

MEDEWERKERS ALS GROOTSTE ACTIVA

‘Binnen onze moederorganisatie Hitachi Capital staat het welzijn en tevredenheid van onze medewerkers echt centraal. Dat is voor ons een essentiële kernwaarde. En daarmee krijgen thema’s zoals gezondheid en veiligheid ook smoel – naast ergonomische aspecten. We willen gewoon weten hoe onze professionals zich voelen. En het leuke is: dit vertaalt zich dubbel en dwars terug qua attractiviteit van werkgeverschap. Kijk maar naar ons ziekteverzuim (historisch laag) en verloop (nauwelijks).’ 

VERANTWOORD REIZEN

‘Kijk, als medewerkers je grootste asset zijn, dan legt dat uiteraard ook een grote verantwoordelijkheid op de wijze waarop onze mensen reizen. Om die reden hebben we als werkgever de SafeDrivePod geïntroduceerd. Daardoor is het voor onze collega’s niet meer mogelijk om tijdens het reizen ook maar iets te doen met hun smartphone. Alles gericht dus op focus op het verkeer, waarbij er geen plaats meer is voor afleiding. Dat is nu écht een succes – zelfs zodanig dat we de SafeDrivePod ook hebben aangeboden aan onze collega’s die geen auto van de zaak hebben. In de vorm een gezonde competitie maken we nu samen meters gericht op veilig reizen. Bovendien is het leuk om dit met elkaar te kunnen omarmen.’

LEKKERE FLES WIJN

‘Zo ontstaan ranglijsten in onze organisatie. Van mensen die zich het veiligst gedragen terwijl ze onderweg zijn. Alles gericht op ‘willen’, op intrinsieke motivatie, op incentives. En niet op ‘moeten’, op straf of op regels en procedures. Juist daarom belonen we onze mensen ook met incentives die hen echt stimuleren. Zoals een gezellig dinertje voor twee, een lekkere fles wijn of een halve vakantiedag.’

KWART ONGELUKKEN TE WIJTEN AAN SMARTPHONEGEBRUIK

‘In de afgelopen jaren is er best wat gepubliceerd over de gevolgen van mobieletelefoongebruik in het verkeer en de relatie met toenemende schadelast. Zo weten we uit onze eigen vloot dat meer dan een kwart van de ongelukken te wijten is aan smartphonegebruik in het verkeer. Realiseer je dat de schadefrequentie van leaseauto’s gemiddeld 0,8 is: jaarlijks zijn maar liefst 0,8 auto’s betrokken bij een schade. Dat getal moet gewoon omlaag!’

ACHTERUIT INPARKEREN

‘Als leasemaatschappij zijn we al langer veel meer dan een leverancier van voertuigen. Zo bieden we onze klanten tal van preventiezaken, zoals rijcursussen of slimme tips. Weet je bijvoorbeeld waar de meeste brokken ontstaan? Als je achteruit wegrijdt na een afspraak. Daarom adviseren we onze berijders: parkeer bij aanvang van een afspraak je auto altijd achteruit in. Voorkomt gedoe bij het wegrijden. Maar het gaat ook over feedback geven over rijgedrag aan onze berijders. Aan hen die consequent te hard rijden, daarmee vaak veel bekeuringen oogsten, een hoog brandstofgebruik scoren, meer dan gemiddelde schadelast veroorzaken, maar ook goed zijn voor onnodige hoge onderhoudskosten. Zo’n klant geven we dan uiteraard het advies om eens een ferm gesprek te voeren met dit type berijders.’

MOBILITEITSDIENSTVERLENER

‘En natuurlijk adviseren we onze klanten hoe men werk kan maken van hybride werken. Dat doen we vanuit onze rol als mobiliteitsdienstverlener. Daarin maken we bijvoorbeeld óók de slag van bezit naar gebruik. Voorheen werkten we als MHC Mobility vanuit total costs of ownership, nu is dat vanuit total costs of mobility. Bij sommige klanten kan dat leiden tot reductie van het wagenpark met dubbele cijfers. Daarom doen we meer dan alleen het aanbieden van de modaliteit auto’s. Dat is in de afgelopen jaren heel breed geworden, van elektrische fietsen en scooters tot MaaS-achtige oplossingen. Waarbij naast efficiency en klantwaarde ook veiligheid een steeds terugkerend thema is. Komt de berijder ’s avonds ook weer veilig thuis?’