Hitachi Capital Mobility zet met Mobility Mixx verdere stap in MaaS

Geplaatst op 12 november 2020

Hitachi Capital Mobility zet met Mobility Mixx verdere stap in MaaS

12 november 2020

Hoe ziet mobiliteit er in 2030 uit? Met dat onderzoek was Gert Veenstra, CEO van leasemaatschappij Hitachi Capital Mobility, in samenwerking met de universiteit van Amsterdam en Delft net begonnen. Dat was begin 2017. Maar anno 2020 lijken de toekomstplannen voor 2030 al ingehaald door de praktijk. De leasemaatschappij wil nadrukkelijk de regisseursrol van mobiliteit in de volle breedte vervullen. Zowel b2b als b2c.

Onderdeel van het onderzoek was de exercitie ontwerp een mobiliteitsprovider vanaf een ‘clean sheet’. Dus zonder de ballast van de historie van het bedrijf, geen pand, geen werknemers, geen bestaande klanten, geen verplichtingen… “Een bijzonder leuke exercitie”, aldus Veenstra. “We kwamen al snel uit op Mobility as a Service. Een MaaS-aanbieder dus, maar dan gericht op communities, zowel zakelijke als particuliere. We hadden twaalf alternatieve vormen ontwikkeld en wilden al starten met de bouw van een groot mobiliteitsplatform. Maar toen werden we eigenlijk al ingehaald door de praktijk…” Die praktijk bleek Mobility Mixx te zijn, het bedrijf dat 19 jaar geleden al een eerste brede mobiliteitskaart uitgaf maar sinds kort beschikt over een state of the art mobiliteitsplatform waaraan een flinke waaier van mobiliteitsaanbieders onderdeel van uitmaken (zie artikel elders in dit nummer). Het was een platform dat Veenstra voor ogen had. De samenwerking werd opgezocht en inmiddels heeft Hitachi Capital Mobility 49 procent van de aandelen in handen. Volgens Veenstra heeft de leasemaatschappij hiermee een groeibriljant in handen. “Nu zijn er naar schatting zo’n 100.000 gebruikers van MaaS-diensten, maar alleen Nederland al heeft een potentieel van 12 miljoen klanten als je ook de particuliere markt erbij op telt. Want MaaS is vooral toch een particulier verhaal”, aldus Veenstra.

Huidige krachtenveld

Nu heeft Veenstra de particulier nooit geschuwd. ‘Zijn’ oude Noord Lease, dat in 2018 samen met LeaseVisie opging in Hitachi Capital Mobility, was de eerste die in 2007 de particulier opzocht met onder andere private lease. In die tijd ging de discussie overigens ook al over het bestaansrecht van leasemaatschappijen en hoe relevant te blijven. “Toen moest je als leasemaatschappij ook al jezelf opnieuw uitvinden. Als je niet innoveert heb je geen bestaansrecht. Dat gold altijd al, maar in het huidige krachtenveld te midden van grote dealerholdings die de hele keten in handen hebben, moet je als leasemaatschappij er extra voor zorgen dat je relevant blijft voor je klant.” MaaS-oplossingen moeten dus een belangrijk deel van de core gaan worden van Hitachi Capital Mobility. In het pand van de leasemaatschappij in Groningen, een van de drie vestigingen van het bedrijf in Nederland, staat een brede waaier van vervoersmiddelen opgesteld; van e-truck tot en met e-steps. Veenstra benadrukt dat het bij een mobility provider niet alleen gaat om die extra producten, het vergt een totaal andere mindset en omgang met de klant. “Een klant uit Leeuwarden heeft van de zomer auto’s afgenomen, inclusief een deelconcept eromheen, e-bikes en ov-kaarten. Dat bedrijf ziet nu dat vooral de e-bikes worden gebruikt en veel auto’s stilstaan. Dat was voor hem echt een eyeopener. Nu moeten we de winter nog maar even afwachten, maar je ziet dat zo’n duurzame transitie bij een klant snel kan gaan.”

Platteland

Datzelfde geldt wellicht straks ook voor deelauto’s op het platteland. Waar de meeste aanbieders deze gebieden links laat liggen – want autodelen is iets voor de grote steden – ziet Veenstra de eerste aanvragen binnenkomen van dorpen met sterke communities. Eigenlijk ook wel logisch, zegt de directeur. “Het platteland ontvolkt, er zijn steeds minder voorzieningen. Wat overblijft zijn sterker wordende communities. Die zijn op zoek naar oplossingen, willen het graag! En dat zijn nu juist de doelgroepen die we graag bedienen!” Private lease blijft het onverminderd goed doen zowel in de markt als bij Hitachi Capital Mobility, al merkt Veenstra er bij op dat de groei van private lease vooral ook een verschuiving is van financieringsvorm. Waar vroeger mensen een
persoonlijke lening aangingen voor de financiering van een occasion, wordt het nu vaak een nieuwe, weliswaar kleinere auto in een private leaseconstructie. Hij ziet wel duidelijk een verschuiving naar maatwerkdeals, dus minder fixed deals van bestaande auto’s. Ook kloppen bedrijven steeds vaker aan voor een private leaseoplossing voor al hun werknemers. Zoals onlangs een bouwbedrijf dat recent een mobiliteitsbudget introduceerde. Wel met de optie voor een ‘gewone’ leaseauto – waar nog het meest gebruik van wordt gemaakt – maar dus ook met alternatieven. Daarop wordt door het bedrijf ook gestuurd. Maar voor echte MaaS-oplossingen, waarbij mensen niet meer massaal de P&R borden voorbijrijden om toch met de eigen auto de binnenstad in te gaan, hebben we de overheid nodig, stelt Veenstra. Die moet er meer sturend in zijn, dwingend wellicht. Al ziet hij overheidsorganisaties zelf momenteel grote stappen maken op het gebied van brede mobiliteit richting de eigen ambtenaren. “Het is mooi om te zien wat er doorheen het land gebeurt. Dat is bemoedigend. Wij opereren in meerdere Europese landen, onder andere met MaaS-producten. Maar nergens is de infrastructuur zo goed als in Nederland. Dat biedt uiteindelijk goed kansen voor een echte mobility service provider.”

‘Think global, act local’ actueler dan ooit

Nederland diende tijdens de overname van Noord Lease en LeaseVisie door Hitachi Capital Mobility als opstap voor kantoren in andere Europese landen. En dat is gebeurd; inmiddels is de leasemaatschappij vertegenwoordigd in zeven Europese landen. Binnen een aantal jaren moet dat worden uitgebreid naar minimaal tien. Nederland heeft het nu drie vestigingen, want Veenstra gelooft heilig in het ‘think global, act local’ principe. De vestigingen zitten nu in Groningen, Heerhugowaard en Rotterdam. Begin volgend jaar komt er een vierde bij. Veenstra ziet de lokale markten zelfs steeds belangrijker worden. In de ene regio werken bepaalde mobiliteitsoplossingen nu eenmaal beter dan in een andere regio. En wat die regisseursrol betreft: veel leaseaanbieders knopen tegenwoordig allerlei oplossingen aan elkaar, van deelauto’s tot mobiliteitskaarten. Hitachi Mobility biedt straks ook het hele pallet, maar houdt de regie in eigen hand. Veenstra: “Op die manier kunnen wij mobiliteit garanderen.”