Mobility-as-a-Service zit in de lift. Nu zijn er nog enkele 100.000 gebruikers, maar de potentie is enorm. De Hitachi Corporation zet daar op in met onder andere een belang van 49 procent in Mobility Mixx en de overname van de Belgische leasemaatschappij Mobilease. ‘Dit past in een duurzame toekomstvisie’, zegt CEO Gert Veenstra.
De Hitachi Corporation maakte afgelopen najaar twee belangrijke ontwikkelingen door. “Beide passen in onze plannen om verder uit te breiden in Europa”, vertelt Gert Veenstra, CEO van de Nederlandse dochtermaatschappij Hitachi Capital Mobility. De directeur ziet hiermee ook veel kansen op het gebied van Mobility-as-a-Service. “Op deze manier kunnen we onze basis in Europa versterken door op te schalen en ons portfolio aan mobiliteitsdiensten uitbreiden.”
Mobility-as-a-Service biedt met name aan bedrijven een oplossing voor het beantwoorden van hun mobiliteitsvraagstukken. Mobility-as-a-Service biedt ruimte voor maatschappelijke ontwikkelingen zoals verduurzaming en het delen van vervoersmiddelen. “Het maakt op flexibele wijze gebruik van verschillende conventionele transportvormen”, zegt Veenstra. “Dat gebeurt op een zo’n effectief en groen mogelijke manier, bij voorkeur met zo min mogelijk kilometers. Daarmee gaat de CO2-uitstoot omlaag.”
Veenstra verwacht dat de komende jaren steeds meer bedrijven gebruik hiervan zullen maken. “De markt voor Mobility-as-a-Service kent een enorme groeimarkt. Het is nu nog een markt met enkele 100.000 gebruikers, maar heeft alleen al in Nederland een potentieel van 12 miljoen klanten als je ook de particuliere markt erbij neemt.”
Sinds 2001 is Mobility Mixx in Nederland actief als leverancier van zakelijke mobiliteit. Via deze service is het mogelijk om reizen in te plannen en te boeken. Op de route kan gebruik worden gemaakt van verschillende transportvormen zoals de trein, taxi, metro en tram. Op die manier ontstaat er een grotere variëteit aan mobiliteitsdiensten, dat uitstekend past in de visie van Mobility-as-a-Service.
Het Belgische Mobilease is een kleine startup leasemaatschappij. Voor de Hitachi Corporation is het een interessante internationale speler omdat het bedrijf al verschillende Mobility-as-a-Service diensten in België aanbiedt. Volgens Veenstra wordt er in Nederland ook steeds meer gebruik gemaakt van Mobility-as-a-Service, op de voet gevolgd door Engeland en België. Op enige afstand volgen landen zoals Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. Veenstra: “Wij zetten in Nederland nadrukkelijk in op Mobility-as-a-Service. Ik ben ervan overtuigd dat er de komende jaren een versnelling te zien zal zijn op dit gebied, mede door de maatregelen die de overheid zal gaan opleggen ten aanzien van het stikstofbeleid.”
Alternatieve mobiliteitsoplossingen zijn niet nieuw voor Hitachi Capital Mobility, laat Veenstra weten. De Nederlandse dochtermaatschappij lanceerde vorig jaar al een nieuw autodeelconcept waarbij gebruikers in de app een van de beschikbare auto’s kunnen reserveren, voertuig statussen achterlaten en de auto kunnen openen en sluiten. Behalve door bedrijven wordt het concept ook gebruikt door inwoners van dorpen, straten, wijken, zorgcentra en bewoners van appartementencomplexen. Veenstra: “Mensen die het prettig vinden dat er een auto beschikbaar is, maken hiervan gebruik. Het is dus niet alleen voorbehouden aan de inwoners van grote steden.”
Daarnaast introduceert het bedrijf volgend jaar in Emmen haar eerste deelconcept voor elektrische fietsen. Ook die ontwikkeling is geheel in lijn met de toekomstvisie van Hitachi Capital Mobility, waarbij steeds vaker wordt ingezet op deeloplossingen.
Veenstra legt uit waarom een leasemaatschappij juist inzet op alternatieve mobiliteitsoplossingen. “De kans is groot dat we in de toekomst steeds minder leaseauto’s kunnen aanbieden vanwege de huidige ontwikkelingen en maatregelen waardoor autorijden minder aantrekkelijk wordt. Daarom willen we ook alternatieve transportvormen aanbieden.”
De CEO doelt daarmee onder meer op de meest recente maatregelen van de overheid om de stikstofuitstoot verder omlaag te brengen door een snelheidslimiet van 100 kilometer per uur te handhaven op de Nederlandse snelwegen. “Iedereen beseft dat er iets moet veranderen om de uitstoot verder omlaag te brengen. De overheid zal in de komende jaren nog meer stappen zetten om aan de afspraken van Parijs te kunnen voldoen.”
Daarnaast verwacht Veenstra dat er in de toekomst in stedelijke gebieden veel zal gaan veranderen op mobiliteitsvlak. “Nog altijd werken veel mensen in de stad. Ook die zullen the last mile op een andere, duurzamere manier moeten afleggen om de stad leefbaar en schoon te houden en autofiles te weren.”
Met de recente investering in Mobility Mixx hoopt Veenstra de ontwikkelingen rondom Mobility-as-a-Service te kunnen versnellen en daarin als organisatie een actieve rol in te nemen. Dat geldt ook voor de overname van Mobilease. “Wij willen als organisatie een voetprint innemen in tien Europese landen zodat we een aantrekkelijke partij zijn voor andere grote ondernemingen die internationaal acteren.”
Daarnaast streeft de CEO ernaar om een bedrijf te blijven dat sociale waarde creëert. Niet alleen voor gemeenschappen, maar ook voor de organisatie zelf. “Het creëren van sociale waarde is en blijft onze kernwaarde. Wij willen een partij zijn die internationaal opereert, maar haar lokale afkomst niet vergeet. Ten slotte zijn de bedrijven die wij hebben overgenomen allemaal lokale spelers. Ons uitgangspunt blijft dan ook altijd: think global, act local”, besluit Veenstra.